torsdag 22 februari 2007

Färdigdebatterat för idag

Det tog tid med debatterna idag. Konstitutionsutskottet pratade om motioner om både Kungen och EU. Det tog fram till en kvart innan voteringen.

Nu, lite innan halv åtta är vi klara med våra två betänkanden från utskottet.

Det gick hyfsat men jag glömde säga "Herr talman" när jag fick repliker. Illa, men jag lär mig. Han såg inte arg ut i allafall.

Av någon anledning försökte Ronny Ohlander från (s) få in Arbetslivsinstitutets nedläggning i livsmedelssäkerhetsdiskussionen. Det betyder nog att de inte hade något annat att säga.

Och så hade han en lång utläggning om kor. Som svar på att jag inte tycker att (s) ska oroa sig för alliansen. Jag hade ju sagt ordet moderat i debatten, det högg (s) på. Jag förklarade att det inte var någon ko på isen för alliansen. Men det tog Ronny lite väl regionalpolitiskt och berättade att korna i Skåne sjunker. Märkligt.

Några bevingade ord:

Erik A. Eriksson: -"Vi har ju inte Djingis Kahn till miljöminister!"

Carina Ohlsson, om förbudet mot bly i ammunition: -"Vi måste skjuta på det."

Inga kommentarer: