torsdag 26 april 2007

Tredje gången gillt

Igår träffade jag en lobbyist. Allt gick fint tills han kom på att jag är en kvinna.

Då kom frågan om hur det går att vara tjej i utskottet. Och hur funkar samarbetet med männen som är äldre än jag.

- Jag är ju här för att jag är moderatpolitiker. Hur menar du?
- Ja hur är det att vara ung och tjej...?
- Jotack bra. Men det är ju inte därför jag är här. Jag är ju politiker. Och vi har ett bra samarbetet och många kompetenser i gänget och kan dela på frågorna. Min trovärdighet i jaktfrågor är ju rätt låg men jag är bra på miljö. Menar du något särskilt?
- Nej... Vad sa jag egentligen?
- Ja. Vad sa du egentligen?

Det har hänt förr på lite olika sätt. En gång kom helt oväntat en fråga om hur fler kvinnor ska vilja bli aktiva i politiken. Mitt i en dragning.
- Lägg inte mötena på kontorstid så att det går att jobba och vara fritidspolitiker, svarade jag då.

En annan gång spände en man ögonen i mig och sa rätt som det var:
- Jämställdhet! Vi jobbar med jämställdhet.
- Så bra då, svarade jag förvånat medan han fortsatte att utveckla det. Men jag pratade miljö.

Nästa gång tänker jag fråga hur det är att vara äldre man och lobbyist.

Inga kommentarer: