måndag 21 maj 2007

Kongress med Lars & Lars

Om jag inte varit så upptagen i helgen med att ha hund hade jag gärna varit och smyglyssnat på Miljöpartiets kongress i helgen. Åh, vilka diskussioner. Hur kul som helst.

Per Gudmundson skriver urkul och sant i Svd om partiets kongress, påverkanstorget och likheten med Lasse Brandeby. Här finns länk till inlägget på Pers blogg och själva pdf:en. Läsvärt.

Jag kan tänka mig småpratet på påverkanstorget:
- Ska du vara för eller emot försäljningar av företag som ägs av staten?
- Ja, inte är vi blå eller röda, vi är gröna. Så... vi säger väl nja. Ibland. Jag vill sälja företag ibland.
- Bra, bra! Så svarar vi. Ingen blockpolitik här inte. Nu går vi in och lyssnar på Lars Stjernkvist från socialdemokraterna.

Den enkla analysen är att ett partis ideologi är grunden och stabilt ovanpå det finns gräsrötterna. Men eftersom miljöpartiet har inte någon ideologi blir det svårare för gräsrötterna. Vad ska de stå på?

Det finns ju ett gäng bra miljöpartister, som har visioner och vill samarbeta och leverera praktisk politik, som inte gräver ned sig i vänsterpolitiken. De som tror på marknadsekonomi, företagande och varje människas eget ansvar. Fast de borde vara moderater.

Kanske är just därför som partiledningen bjöd in en gammal s-partisekreterare. De försöker styra sina gräsrötter vänsterut. Hu.

Alla ni moderata miljöpartister som inte trivs med vänsterretoriken är så välkomna hit! Vi gillar kunskap och engagemang. Och vi levererar bra politik. Ring mig.

Inga kommentarer: