lördag 2 juni 2007

79 mot 71

I går tog jag med min rullväska hem från kontoret. Då fyllde jag den med tidningar för annars orkar jag fysiskt inte släpa hem dem. Nu läser jag Riksdag & departement som har en artikel med rubriken: "Gröna gräsrötter vägrar låsa sig för s-samarbete." En himla bra nyhet som jag tänkte skriva om. Det stämmer bland annat med det jag skrivit här om att vi ska ha så bra miljöpolitik att vi gör mp onödigt för väljarna.

Det är verkligen roligt att mp-eliten försöker styra mot vänster medan gräsrötterna vill prata sakfrågor. Så jag letade upp artikeln på Riksdag & departements sida.

Där heter artikeln "Mp kan tänka sig röd-grön-blå regering". Där har rubriksättaren tyckt att den lilla biten om att en i partistyrelsen kan tänka sig jobba med några av allianspartierna är viktigast. Trots att han säger att huvudspåret är socialdemokraterna.

Och trots att den stora fighten på mp-stämman var om de ska samarbeta med sossarna inför nästa val. Det gick till votering med siffrorna 79 mot 71.

- Partistyrelsen har helt tappat greppet om att gräsrötterna vill stå fria från blockpolitiken. Vi är inget vänsterparti, säger Gertrud Brorsson ombud från Stockholm och en av personerna bakom motförslaget i artikeln. Och påminner om att mp och borgerliga partier samarbetar lokalt på många ställen.

Nyhetsvärderingen i rubriksättningen är alltså olika på papper än på nätet.

Artikeln ligger här men jag vet inte om det funkar eftersom det är för prenumeranter.

Inga kommentarer: