onsdag 20 juni 2007

Sista dagen på riksmötet

Idag är sista dagen på riksmötet, alltså själva arbetet i riksdagen. Det är skolavslutningsvibbar. Många är mer finklädda idag än vanligt. Eller så beror det på att det har varit diskussion om ordningen i kammaren. Den brister tydligen. Någon har varit barfota säger ryktet.

Allt ska vara klart inför sommaren. Så idag är det voteringar, omröstning med knapptryckande. Nu tar vi de sista besluten innan uppropet i september.

Imorse tog vi bland annat beslut om att införa en lag mot bidragsbrott, trängselskatt där pengarna går till infrastruktur och vad vi tycker regeringen ska säga om EUs fördrag.

I kväll efter debatten tar vi beslut om försäljning av statliga bolag. S har hotat med att debattera väldigt länge så att voteringen hamnar i morgon. Men det är många som gärna vill hem redan i kväll, särskilt sossar som bor långt bort. Jag älskar att jag bor i Stockholm.

Dessutom har jag fått lov att kvitta ut mig av "the Kvittningsman" Bertil om debatten pågår senare än till 18. För då har Klimatberedningen möte med det vetenskapliga rådet. Vi är lovade en sallad. Det mötet pågår till 20.

Ännu en 12-timmarsdag. Och om jag blir kvittad missar jag avslutningen. Att det finns så mycket att säga från talarstolen.

Inga kommentarer: