onsdag 2 januari 2008

Just say no!

I dagens SvD finns bloggen citerad. Det hade varit skoj om det inte varit lite ryckt ur sitt sammanhang. Artikeln i SvD handlar om riksdagens nykterhetsgrupp som lobbar lite nu i nyårslöftestider och vill stoppa alkohol i riksdagen.

Fast det jag skrev om handlar först om Al Gore och sen om mju-moderaternas egen avslutning. Vi hade julavslutningsmiddag för oss fem i utskottet, vår handläggare och de duktiga politiska sekreterarna som jobbar ihop med oss. Det var inget som betalades av riksdagen utan det var vi själva som gick ut och åt tillsammans. Vi var på gamla pressklubben ironiskt nog. Den som vill dricker alkohol. Den som inte vill låter bli. Alla betalar för sig.

Så nu har jag skickat ett mail till SvD kvalitetsredaktör så får vi se om de tycker det är ett viktigt tydliggörande eller om jag ska tåla att den här bloggen används som illustration för att det händer att riksdagsledamöter och andra som arbetar på riksdagen dricker öl, eller mer sällan, fördrink. För jag skrev ju ändå både ordet öl och ordet fördrink.

Och sen ett tips till riksdagens nykterhetsgrupp. Jag misstänker att vara absolutist är ungefär som att vara vegetarian. En del vi möter får dåligt samvete direkt, det är inget att göra åt. Men det är rätt enkelt att hantera särskilda önskemål, var tydlig när du tackar ja till en tillställning och prata med serveringen innan du satt dig så blir det inget meck vid bordet. Det gör liksom livet enklare för alla.

Förresten går det oftast att flytta föreslagna middagsmöten till dagtid. Det gör jag. Det är bara att säga nej till saker du inte vill göra. Vi är väl vuxna människor.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Thank you, Fia!
Blev väldigt irriterad när jag läste artikeln för en stund sedan.

Janne Pettersson sa...

Jag är kanske naiv, men om alkohol förbjöds vid riksdagen så skulle liv räddas. Det skulle dessutom vara ett mycket gott exempel för företag och myndigheter och organisationer som dagligen utsätter sina medarbetare för risken med alkohol.

Fia sa...

Hej Janne! Vet att du tycker så. :)Delar inte din uppfattning. Och det jag skrev om hände utanför huset. Och just för att det inte händer så ofta så skrev jag ju om det. Min inställning är att riksdagens nykterhetsgrupp gör en större fråga av det här än vad det är. Hej Edvin, tack!