tisdag 5 februari 2008

Agenter & läkare för miljö

Det är mycket som händer nu. Funderar på vad jag gör av min tid. Ett exempel är ifredags. Dagen bara flög förbi. Först mail och pappersrensning och slutförande av ett dokument till arbetsgruppen för utveckling av miljöpolitiken. Fredag förmiddag planerar vi utbildningen i miljöpolitik för moderaterna. Det blir kalasbra.

Springer vidare till trevlig och intressant lunch med Nicklas på Svenskt Näringsliv. Vi diskuterar Plan- och bygglagen, planprocesser och Miljöbalken. Bland annat. På väg ut träffar jag Thomas Svaton, vd för Svensk Dagligvaruhandel och Dag Klackenberg, vd för Svensk Handel, tidigare har jag jobbat med båda två.
- Hej, på dig du! Så du var dubbelagent? säger jag som läst DI Weekend på morgonen.
- Ja. Det trodde du inte! svarar Dag glatt.
Thomas och jag byter några ord om apoteksmonopolet.

Springer till kontoret och lämnar ett USB-minne med en miljömoderat presentation som min kollega Lars som ska tala för 150 personer i Växjö hämtar upp. Presentationen är uppenbarligen för tung att skicka med de nya mailreglerna på riksdagen. Försökte tre gånger.

Älgar till Uppsalapendeln och hinner precis. Åker till Läkare för miljö som har heldagsseminarium om havsfrågor på temat, så räddar vi Östersjön. Ett mycket starkt program och tydligen första gången som en moderat var med. Vi pratade om allt från hot spots, moral, pengar, fiske, sötningsmedel, medicin, bakteridödande bollar i skorna, gödsel till reningsverk.

En miljöpartist föreslår ett radikalt ändrat skattesystem.
- Det låter coolt svarar jag, men lovar inget. Om vi ändrar hela skattebasen så får jag Anders Borg i strupen.
- Men du har oss på din sida, säger en på seminariet.
- Bra, för då kommer jag behöva läkare, säger jag och de skrattar.

Sen tåget hem och direkt till MUF-stämman där jag är ordförande fram till åttatiden. Mer än 12-timmars arbetsdag. Igen.

Inga kommentarer: