fredag 16 maj 2008

Debatt & medborgarmöte

Igår direkt efter mitt inlägg och mitt replikskifte i vatten- och luftvårdsdebatten vid 18.30 åkte jag jättesnabbt till Vällingby för ett medborgarmöte på Trappan. Kom åtta minuter sent men hade förvarnat.

Att jag hade andra åtagande under kvällen utnyttjades tydligen i debatten av socialdemokraten Jan-Olof. Han satte upp sig på talarlistan och höll ett anförande där första delen mest handlade om mig fast jag inte var där. Smickrande på något sjukt sätt, för när han är arg vet jag att jag har rätt. Hade inte bevärdigat det med en replik ens om jag hade varit där. Jan-olof satte upp sig på listan och gick upp och talade trots att den nya s-ledamoten Dan hade till uppgift att försvara socialdemokraterna och var uppe för första gången. Men deras interna politik får de lösa själva.

Medborgarmötet blir tyvärr väldigt politiskt. Vi i panelen gjorde våra hyfsat opolitiska inlägg om vad vi kan göra själva för en bättre miljö. Mycket handfasta tips från energirådgivningen.

En man ställer frågor och har förberett sig med urklipp och tidningar. Helst vill han prata enbart om stockholmsfrågor för så har han tolkat inbjudan. Han ställer tre, fyra stycken och tänker fortsätta när en kvinna vinkar. Vi försökte släppa in henne och ber mannen vänta och låta någon annan gå emellan. Men då blir kvinnan som vinkat arg för att han inte får fråga klart. Redan där börjar jag ana oråd. När hon väl ställer sin fråga tar det tid innan hon kommer till poängen. Hon börjar med att säga elaka saker om moderater. Jag protesterar. Hennes beteende är något aggressivt, det är uppenbarligen inte en vanlig medborgare.
- Vem är du, frågar jag. Det vill hon först inte svara på men säger sen sitt namn.
- Är du politiker, undrar jag. Hon vill inte svara men mötesordföranden viskar att hon är det.
- Vilket parti företräder du, undrar jag då.
- Oppositionen, svarar hon motvilligt.
- Ja, men vilket parti, undrar jag.
- Socialdemokraterna, svarar hon till slut.
Hennes vän blir sur när jag talar och tycker att min kasse från ekobutiken Whole Foods är ett dåligt exempel. Det berättar hon högt. Hon vill inte kalla sig politiker men är medlem i socialdemokraterna.

Vi avslutar mötet på utsatt tid och även det retar upp den aggressiva kvinnan. Hon är kvar efter mötet och beter sig otrevligt. En av de äldre moderaterna, verkligen äldre, säkert över 80 blir upprörd och säger ifrån.
- Hörde du vad din partikamrat sa, säger hon argt.
- Ja, det var tråkigt, svarar jag och undrar om hon tar ansvar för allt som alla som är med i hennes parti säger. Då kanske hon kan ansvara för det Jan- Olof Larsson säger.
- Vem är det, undrar hon.
- En av dina partikamrater i riksdagen.

Sen är kvinnan elak mot min mamma som är där och säger att mötet, som inte mamma alls är inblandad i, är dåligt ordnat. Då får jag nog.
- Jag tycker att du beter dig illa. Du kan inte säga vad som helst till andra människor.
Hon backar något men är fortfarande arg och tycker att mannen med urklippen borde fått fråga klart. Han har viktiga saker att säga.
- Men stå inte och tjafsa med mig, gå och prata med honom då.
- Men jag känner ju honom och vi ses vid andra tillfällen.
- Ja, då är det inte mycket mer jag kan göra. Det är tråkigt att du är besviken och arg, säger jag.

Tur att det inte var många medborgare vid det där medborgarmötet. Tur att inte miljödebatten sändes i SVT 24. I går visades inte den soligaste bilden av socialdemokratin och dess ideal.

2 kommentarer:

Stefan Andersson sa...

Lät så där lagomt kul Fia men men... Du skulle varit här med mig/oss istället. M Gävleborg bifinner sig i Järvsö (min kummun) och har strategi/planeringsdagar och vi är snudd på läskigt kreativa. Jag hade hoppats på att få ta emot dig i Gävle på MUF's talarkväll men jag fick en inbjudan till Företagarna som jag måste ta istället :-(
Men jag vill ha hit dig ändå nåt tag framöver, ta med Jördan (nytt smeknamn på vovven) och kom hit på lite rekration/insperation vet jag!

Hälsningar Stefan A

Fia sa...

Synd att vi inte ses om två veckor. Men företagare är kärnväljare. Tar gärna med Hjördis och kommer till Gävle. Hon gillar utflykter!