torsdag 12 juni 2008

Lurendrejeri

Här utanför kontoret håller bedragare på att lura turister. Bedragarna har en liten boll och tre askar. De arbetar Västerlånggatan bort mot Drottninggatan. Vi såg dem igår ungefär utanför Finansdepartementet.

- One, two, three, four, räknar han högt om och om igen och kastar runt askarna.
Hans vänner spelar och vinner pengar. De satsar 500-lappar. Alla andra förlorar.
- Mister mister, säger han och viftar med sedlar mot en man på gatan.

Det är helt olagligt och förra året ringde vi poliserna hela tiden. Nu är de tillbaka i allafall.

Är det för bra för att vara sant så är det för bra för att vara sant.

3 kommentarer:

Janne Pettersson sa...

Det där kan du inte klanka på, det är ju en New Yorksk kulturyttring. Det är väl ingen som bryr sig om någon luras? Du sitter ju för fan i riksdagen, den institution som lurat svenskarna på mest pengar någonsin...

Fia sa...

Janne, din New York-romantiker! Och min riksdag sänker ju skatten - att ge människor frihet minska skattetrycket är ju affärsidén. Bit för bit.

Janne Pettersson sa...

Att sänka skatten är att stjäla pengar från våra gemensamma resurser... Närå, jag ville bara reta dig lite. Jag fick för övrigt 128 000 kronor i restskatt så jag sympatiserar med skattesänkarna just i dag. Stäng barndaghemmen - ge pengarna till mig!