söndag 3 augusti 2008

Har du mött Mr Fruitness?


Det är en ny superhjälte i stan. Mr Fruitness. Tror han är hitlockad av Europride.


Mr Fruitness är ett projekt som går ut på att vi EU-medborgare i några utvalda länder ska äta mer frukt. Det är ganska riktad reklam på flera sätt eftersom vår superhjälte har ett fruktteam av enbart fyra frukter. Persikor och nektariner, päron och kiwi. Visste inte att kiwi odlas i EU.


Kostymen är grön med lite vitt kring F-loggan på det spända bröstet och kompletteras med små, små röda badbyxor i klassisk medelhavsstyle. Mr Fruitness kommer från Italien. Hela projektet är sponsrat av Italien men har EU-loggan på. Skärpet kring den smala midjan är gult. Capen är orange med fruktmönster. Men han ser mest ut som Jolly Green Giants överenergiska personliga tränare. De har samma frisyr också.

Hittade honom som pappfigur på ICA Maxi i Enköping här i veckan. En försäljningspunkt hos detaljhandlarna, som det kallas på hemsidan. Pappersbroschyren är otroligt rolig. Den bekantar oss med "fruitness-världen". Första meningen vid rubriken "De viktigaste beståndsdelarna i frukt" är något kontroversiell i tider av fettdebatt och språket är väldigt... översatt. Och stelt: "En korrekt kosthållning baserar sig främst på kolhydrater, som skall stå för c:a 60% av det dagliga kaloriintaget." Mmm. Det får oss att tänka: fräscht, fruktigt... kiwi! Eller hur?
Broschyren har ett spel för en på baksidan där den trötta hjälten, som sitter och slackar på en parkbänk, behöver rädda tant Gina som oturligt nog verkar inlåst i en bil. Rutorna där det finns trash food vill du inte hamna på. I en av rutorna illustreras skräpmaten med en munk - donut, inte religiös - med 3-D-glasögon. Ett tydligt tecken på ondska i fruktvärlden.

Det finns flera sätt att förhålla sig till Mr Fruitness. Ett är väl att köpa mer av hans fruitteam. Ett annat är att bli arg på att EU-pengar går till sån här reklam. Men hälsosammast är nog att säga som Mr Fruitness:
- Fruitness, enjoy it!

3 kommentarer:

Janne Pettersson sa...

Frukt-ansvärt.

Fia sa...

Ååååh.

Mr.fruitness sa...

MR FRUITNESS, SUPERHJÄLTEN SOM KÄMPAR MOT BARNFETMA, PRESENTERAR ETT NYTT FRÅGEFORMULÄR PÅ NÄTET

På hemsidan www.fruitness.eu finns flera nyheter -
barnen får möjlighet att själva vara med och skapa superhjältens äventyr och rollfigurer och får besvara frågorna i ett frågeformulär avsett att ta reda på vad barn verkligen tycker om frukt.

(Ferrara, 2009-01-14) Mr Fruitness, den gröna superhjälten i treårsprojektet “Fruitness enjoy it!”*, förnyar grafik och innehåll på sin hemsida och barnen får nu möjlighet att svara på frågorna i ett frågeformulär avsett att ta reda på vilken roll frukt spelar i kosthållningen. Barn och tonåringar i hela Europa kan registrera sig på hemsidan www.fruitness.eu, som finns på fem språk, italienska, engelska, tyska, polska, svenska. Där kan de skapa sig en egen logotyp i form av en persika, ett päron eller en kiwi, roa sig tillsammans med Mr. Fruitness och hans magiska fruit-team och tillsammans med mamma och pappa besvara frågorna i ett frågeformulär om frukt. Barn och ungdomar uppmanas att tala om vad de tycker om att äta frukt, rösta på sin favoritfrukt och tala om vad de har lärt sig på Mr Fruitness hemsida.
Frågeformuläret är ett enkelt och engagerande verktyg avsett att göra barn och ungdomar medvetna om hur viktigt det är med mat och kosthållning och att få föräldrar och vuxna att reflektera över sina inköpsvanor.
Under årens lopp har barnen visat att de uppskattar Mr Fruitness hemsida. Hela 600 000 besök har registrerats i länderna där Mr Fruitness verksamhet pågår, särskilt i Tyskland, Österrike, Polen och Storbritannien.

För mer information:
Elena Vincenzi Presscenter för "Fruitness, enjoy it!" c/o Fruitecom +39 059-7863894
Alessandra Ravaioli CSO – Centro Servizi Ortofrutticoli S.c.a.r.l. +39 0532-904511










*“Fruitness enjoy it!” är ett treårigt EU-projekt för att gynna en mer hälsosam kosthållning. Detta skall uppnås genom informationskampanjer om frukt och dess roll för att förebygga barnfetma. Kampanjen riktar sig till de allra minsta i Storbritannien, Polen, Österrike, Sverige och Tyskland och finansieras under tre år av Europakommissionen, Agea och CSO till ett värde av 4 miljoner euro. Projektets mål är att sätta ihop en gemensam och integrerad aktionsplan för att främja konsumtionen av europeisk frukt genom att sprida djupgående kännedom om fruktens hälsofrämjande egenskaper, som smak, säkerhet och näringsvärde.
För mer information:

http://www.fruitness.eu