måndag 25 augusti 2008

Miljöpoliser

Stockholms länspolismästare Carin Götblad gick också utbildning i engelska på samma ställe som vi gjorde förra veckan. Fast hon lärde sig mer polisengelska och vi lärde oss mer parlamentsengelska. Bildbevis hos Tomas.

Carin och jag känner igen varandra men det är lite oklart var vi mötts.
- Vi kanske bara har setts i media, säger Carin glatt.

Vi pratar miljö och poliser under fikarasten eftersom det visar sig att vi båda verkligen gillar sopfrågan och mer handfasta miljöfrågor.

Rätt som det är inser jag att det hon säger är för bra för att inte publicera här.
- Går det bra att jag bloggar det här, frågar jag.
- Självklart, svarar Carin som verkar nöjd med polisens miljötänk och vill att fler ska veta om det.
Jag antecknar frenetiskt några meningar på ett gammalt kuvert. Då är allt som skrivs tydligt och logiskt. Nu ser det lite rörigt ut. Men här kommer det: Polisen i Stockholm bedriver nämligen ett omfattande miljöarbete. Sparsam körning sparar mycket pengar. Att ta tunnelbanan ökar också synligheten i uniform, så det blir två flugor i en smäll. Men miljöarbetet är mycket mer än dubbelkopiering och att stänga av datorerna när de inte används.

- Vi utgår ifrån vad vi kan göra, förklarar Carin. De flesta har sett Al Gores film. Ledningen har bett om inspel och fått in över 1100 mail med miljöförslag från anställda inom polisen.

Redan nu återanvänds plaströren från alkotesterna. De blir fleecetröjor.

Bästa förslaget kom från vapenverkstaden. De är bästa miljöenhet. Och självklart har jag bjudit in mig själv för att titta på deras miljöarbete.

En idé är källsortering av beslagen.
Carin förklarar hur det går till. Det är enkelt. Det handlar om att sortera.
- Butterflies i en hink.
Och de andra beslagen delas upp och återvinns så gott det går.

Inga kommentarer: