tisdag 20 januari 2009

Snälla, börja leverera!

Funderar på arbetsgruppen för miljö och klimat som S, V och Mp äntligen har tillsatt. Intressant och lite spretigt gäng.

Anders Ygeman från MJU är en av de två män som socialdemokraterna har valt ut, den andra är en s-skattepolitiker som heter Lars Johanson. (Men inte Tomas Östros eller Lena Hallengren som annars har fåt prata för S när det gäller klimat och energi.)

Miljöpartiet toppar gruppen med Åsa Romson som är en duktig realpolitiker. (Vi läste faktiskt miljörätt ihop för hundra år sen.) Och ekonomen Lennart Olsen. Vänstern laddar upp med Wiwi-Anne Johansson från MJU och Jens Holm från EU-parlamentet.

Åh. Jag ser fram emot leverans från den här gruppen så oerhört mycket.

Några starka viljor, några duktiga kommunikatörer, några ekonomer och tydligen ingen utsedd ordförande. Ingen är väldigt ideologisk utom Jens Holm som ofta talar om styrning och köttskatt när jag ser honom. Men det är ofta i paneldebatter och då måste budskapen spetsas.
Hur som helst. Det här kan sluta hur som helst.

4 kommentarer:

Janne Pettersson sa...

Va?! Anar jag en antydan, en skugga av god vilja över blockgränserna?

Fia sa...

Jag är bara god vilja. Och ikväll har jag hängt på Sveavägen, definitivt över blockgränserna. :)

Janne Pettersson sa...

Ja, jag såg inlägget från Rådhusgruppen där flera av mina gamla subversiva vänner med samhällsomstörtande planer jobbar.

Fia sa...

Japp. Men de var inte så subversiva igår. I it-världen heter de utan å. Vilket tilltalar mig som radhusbarn.