onsdag 15 april 2009

Den ironiska generationen

Vi skojar med varandra mellan blocken ibland. Politikhumor är sådär, jag vet, men det är allt vi har. I förmiddags jobbade jag från en soffa i riksdagsfiket, innan presentationen och debatten om Våpen. (Politikhumor där med, en förkortning av den ekonomiska vårpropositionen. Inte så kul kanske. Lite grabbig humor.)

Veronica Palm fikar med Ylva Johansson. De pratar om sociala medier, tjuvlyssnar jag. De är tydligen självklara, de sociala medierna alltså. Min kollega Christian Holm kommer förbi med ett gäng vitryska ungdomar.
- Vad tycker ni om budgeten då, frågar Christian socialdemokraterna och ler. För lite och för sent, eller hur?
- För lite och för sent, säger Veronica Palm förutsägbart.
- Åh, det där är så tråkigt, har ni inget annat att komma med, undrar jag. Men de återanvänder samma sägningar hela tiden. Och skrattar åt det. Som någon form av upprepningshumor.

Och apropå humor. Har nu mött två av de tre som fick påskägg i rörposten. Anders Ygeman har sett filmen i alla fall. Han verkade inte road alls. Tvärt om. Så där kan jag inte förvänta mig något svar. Wiwi-Anne Johansson hade inte sett filmen utan var missnöjd med kortet för hon tycker att oppositionen visst är överens om klimatpolitiken.
- Sofia har missbrukat rörposten, säger hon till sin kollega Jacob.
- Nej, jag har brukat den, säger jag. Men lite roligt var det väl?
- Nej. Vi har ingen humor, säger hon. Fast ler lite.

2 kommentarer:

Karin sa...

Surskallar var det, ja!
Fast hon kanske är mest sur för att hon inte kom på idén med rörposten själv!?:-) återstår bara att se hur Wetterstrand reagerar...

Å andra sidan borde väl budgetsnack fått allt fokus idag? eller kanske inte, att finansministern räknat fel kanske vi borde undanhållits, snacka om godbit för oppositionen. Å andra sidan kanske de borde satsa mer på att forma sin egen politik än att haka upp sig på misstag. Sådant kan hända den bäste.

Östros är f.ö. oxå rätt surskallig, kolla gärna min blogg om du är nyfiken på vad jag menar.

Janne Pettersson sa...

Finns det ingen särskild språkrörpost?