måndag 6 april 2009

Ledarskap i skolan

Tjejer i högstadiet är så stressade att Bris kallar dem utbrända i en rapport de berättar om på DN Debatt idag.

En mening i artikeln skaver: "För att bli sedd krävs bland annat en fungerande elevhälsa i skolan". Och det stämmer på de som redan fallit igenom. Men de som kämpar på då? De är lärarnas ansvar. Bris skriver också att lärarna ska bygga sociala plattformar i klassrummet som utgångspunkt för lärandet. Duktig-flicka-syndromet ställer krav på lärarna. Och det är sant.

Men även om Bris slår larm så finns andra berättelser. Därför blev jag så glad när min gamla mellanstadielärare Mats Brander hörde av sig till mig efter jag blivit invald i riksdagen. Han var förbi med sin klass i december 2007. Och det som slog mig var vilka starka och duktiga och självklara tjejer det gick i den klassen. Ingen slump alls. De var väl förberedda inför högstadiet. Hoppas att det har gått bra för dem och att de är nöjda med sig. Och sin mellanstadielärare.

Inga kommentarer: