torsdag 20 augusti 2009

Livs levande litauer

Igår på AWEPA-seminariet träffade jag och min kollega Christian Holm en parlamentariker från Litauen.
- Är det inte de med lagen, säger vår kollega Rosita från Kd.
- Jodå, säger jag och tar vara på tillfället, tvångshälsar på honom och förklarar att jag också är en member of parliament. Sen undrar jag direkt hur det går med deras lagstiftning. Han tvekar lite och säger att det går bra.
- Men hur är det med homosexualiteten och lagstiftningen? Hur kan ni göra så här?

Det blir lite dålig stämning. Han förstår inte varför vi klagar. Det handlar ju om att skydda unga mot porr.
- Men bara homosexuell porr?

Christian fyller i och vi hjälps åt för att få några svar. Vår litauiska parlamentariker verkar uppriktigt förvånad och säger att det är bara en lösryckt mening som lobbyisterna tagit ur sitt sammanhang.

Vi beklagar och säger att sån lagstiftning strider mot mänskliga rättigheter. Till slut kommer vi inte längre. Ägnar de sista minuterna av kafferasten åt att pratar lite med Svenska kyrkans lobbyist som vill vara aktiva i SRHR-frågor samtidigt som de är så ekumeniska som de bara kan. Ingen enkel balans.

Inga kommentarer: