fredag 5 mars 2010

Inga svar från S. Inga alls faktiskt.

Nu har jag debatterat med Socialdemokraternas nya miljöpolitiska talesperson: Anneli Hultén.

Det var sådär. Jag trodde hon ville prata om miljöpolitik. Men nej. Vi var överens om hela hennes inledningsanförande. internationellt samarbete och teknikutveckling är ju bra. Men hon berörde inte ens det jag pratade om, de stora reformerna vi genomfört inom klimat, hav och skattesystemet - som hennes kollegor röstat emot.

Rätt som det var kom ett inlägg om läkemedel från vänstersidan. Och forskning. Vi har ju levererat mer pengar till forskning än de någonsin kunnat matcha. Men jag tror att S vill ha mer. Jättemycket mer. Inget av det vi lagt till räcker tydligen. Även om det är mer nu än någonsin innan. Ja. Så lät det. Det var inte var den roligaste debatten jag haft.

Och om jag förstod rätt så vill hon att pengarna som staten inte får in eftersom människor får ett avdrag för RUT-tjänster skulle gå till forskning. Helst i Göteborgsområdet. Ehm. Det är bara så att staten går plus på RUT när människor tas ur ordförandeskap och svarta jobb blir vita. Och nu har minst 6 000 jobb skapats.

Att konsumera tjänster i stället för grejer är miljöbra. Och det måste skava för S att människor gillar RUT och vill ha kvar det. Åtta av tio faktiskt.

Jag råkade vara dryg när jag inte visste när hon suttit i Europaparlamentet. Men bad om ursäkt. Det var inte meningen. Anneli Hultén berättade att moderaterna inte tyckte mat var viktigt då. Inte för att jag vet om det är sant men idag representeras vi av två duktiga politiker som driver matfrågorna: Christofer Fjellner och Anna Maria Corazza Bildt. Men att Anneli Hultén inte tycker om moderat politik från förr kan väl inte vara allt som S går till val på? Var är visionerna? Vad vill de? En grej kom fram, att se till att hyresrättsinnehavare och bostadsrättsföreningar ska kunna använda ROT-avdraget. Jo, du vet ROT är det manliga, bygginriktade, som de gillar lite men ändå verkar vilja avskaffa. Fast jag kom på nu att om det är definitionen på rättvis politik så borde de gilla RUT, det funkar lika för alla oavsett boendeform. Hur som helst...

Vi får inga svar på vad de vill göra. Vi får inga svar på vad bensinskatten ska vara. Vi får inga svar på hur hög skatten ska vara nu när de övergett skatteväxlingsidéerna.

Vi får absolut inga svar på hur de ska ha råd med miljöpolitik. De tror inte att arbetslinjen är bra för miljön. Istället kom en diskussion om kollektivtrafiken och att de är arga för att vi avreglerar tågmonopolet. Men hallå. Att bryta monopol är bra. Se bara på telefonmonopolet! Och ska vi prata infrastruktur så måste vi prata pengar. Det saknades ju pengar när vi tillträdde och därför har vi lagat och lappat Sveriges infrastruktur som S-regeringen misskött.

Sen blev det lite dålig stämning när jag tog fram artikeln hon skrivit om att staten borde äga Saab och Volvo. Vad skulle miljönyttan ha varit med det? Inget svar.

Jaha, det var första debatten. Nu har vi känt på varandra. En av de socialdemokratiska ombudsmännen antecknade flitigt. Så nu kanske vi kan få några svar från S. Eller i alla fall en motstrategi.

1 kommentar:

Christina Linnea sa...

Bra och spännande läsning. Jag har inte fått anteckningarna från ditt miljömöte i Helsingborg. Provar att skicka ett nytt mejl till dig på riksdagsadressen.

En förklaring till varför sossarna är så emot RUT hittar du i min gamla krönika från 1999 som jag dammat av och lagt upp här:
http://www.facebook.com/search/?q=En+dold+ideologi&init=quick

Där hittar du en del tips till nästa debatt med s.

Ha en bra dag!