onsdag 17 mars 2010

Team Alterå-Arkelsten

Åker efter debatten in till kontoret för att sen direkt ta pendeln till Älvsjö och Energitinget. Där är jag en av Tomas Kåbergers gäster i den sista gemensamma programpunkten. En politisk debatt.

Han inleder med att fråga om målen i EU till 2020 ger några möjligheter och om vi
Förklarar kort att jag ser stora möjligheter för svensk teknik och svensk elexport. Och att det finns stora skillnader mellan de två politiska alternativen i höstens val.
- Vem är du, frågar någon i publiken. Generaldirektören har glömt att presentera panelen.

Jag presenterar mig själv och säger sen.
- Det kanske var bra att ni inte visste att jag är moderat när jag pratade nyss. Det kanske finns någon här med fördomar om moderater?

Ola Alterå från C och jag jobbar fint ihop. Han kan allt om kablar och Kriegers flak och elnäten. Jag kan klimatfrågorna.Han blir inte arg när jag säger att Ewa Björling och Gunilla Carlsson också är två miljöministrar. Han tycker det är bra.

S-Anders från utskottet och Per Bolund från Mp försvarar sin motion om klimatfrågorna. Det är den som är hela S+V+Mp-överenskommelsen om klimat och energi.

Sen är vi för överens så då kommer kärnkraften upp.
- Det är sunkigt 1900-tal att bara gilla ett enda kraftslag, tycker jag, och driver på om att kärnkraftsdebatten är rätt trist. Vi vill inte förbjuda den. Det vill de andra. Tomas Kåberger sammanfattar med att vi kanske har hört den sista kärnkraftsdebatten.

Vi får fina blommor efteråt och flera personer vill prata med oss och tar foton. Vi står på scenkanten och tittar ner. Det känns som schlagerfestivalen. Men utan pussande.

När jag ska gå får jag åka med i Anders Ygemans beställda taxi. Precis innan vi lämnar mässan hör jag någon som säger
- Lycka till i valet!
Jag vänder mig om.
- Ja inte du, säger han till Anders. Men du, säger han och tittar på mig.
- Tack, säger jag glatt!

Och den glada taxichauffören säger lycka till till oss båda.

Inga kommentarer: