söndag 6 juni 2010

Sverige- och miljöhelg!

Och grattis Sverige på nationaldagen! Igår firade jag världsmiljödagen - och namnsdagsbarnet Bo - genom en debatt i Akalla by på folkfesten för klimatet. Politiken gick på scenen precis efter elmopedturnén avslutat sitt sångnummer. Publiken flydde. Hade tack och lov en stark hejaklack av fem moderater. De andra hade inget liknande.

Och Socialdemokraterna lämnade walk over. Hade tydligen mailat kvällen innan. Istället fick V och Mp berätta om vad de vill göra.

Alliansen, Kd-Fredrik, Fp-Karin och jag var samspelta. Karin är den enda jag känner som pratar mer om sopor än jag, hon gick igång på avfallskvarnarna och att förra S,V och Mp-majoriteten hade straffavgift på dem. Fredrik tog det internationella perspektivet och jag fick berätta vad vi gjort de här åren bland annat.

Intressant nog var allt som V berättade att hon ville genomföra - som de inte gjort på tolv år med S och Mp - redan gjort. Vi har klimatsäkrat biståndet och för första gången är det uppe på en procent av BNP, vi ändrade instruktion till Vattenfall i torsdags, vi har höjt koldioxidskatten, vi ger mer pengar till forskning och mer pengar till tåg. Dessutom har vi överenskommelsen om energin plus att vi höjt målet från minus fyra till minus 40.

Inga kommentarer: