tisdag 24 augusti 2010

Superdupermatpolitik

Nä, vet ni vad? Vi tar och sänker tjänstemomsen på restauranger!


Förslaget om sänkt tjänstemoms sänker kostnader och det öppnar för nyanställningar och nya jobb i restaurangbranschen. Plus att vi har kvar halverade arbetsgivaravgifter för unga. Det gör skillnad.

  • Förslaget betyder att momsen på restaurang- och cateringtjänster som idag är 25 procent sänks till samma nivå som för livsmedel som i dag är 12 procent.
  • Reformen ska genomföras när de offentliga finanserna och ekonomin så tillåter samt i den takt överskott kan säkras. Såklart.
  • Vi tror att det leder till att den varaktiga sysselsättningen ökar med ungefär 8 000 människor som jobbar helår. Säkert fler människor om några arbetar deltid. 
  • Satsningen uppgår till cirka 5,6 miljarder kronor i varaktig påverkan på offentliga finanser.
 
I skatteverkets värld är nu kokt mat och okokt mat likställt. Klokt och bra.

Precis som vi moderater skrev i vår förra matrapport.

4 kommentarer:

Magnus sa...

En liten fundering.

Att äta gott på krogen på andras bekostnad, att få sin egen skit undanstädad på andras bekostnad och att få huset renoverat på andras bekostnad, samtidigt som skatten ska sänkas på den lön man tjänar måste ju vara helrätt.

Framförallt när man sätter det i perspektivet att kallas kommunist då åsikten att bra sjukvård ska omfatta alla framförs.

Fia sa...

Hej Magnus! Vad tycker du är en normal skattenivå? För inte är det på någon annans bekostnad vi gör det mindre dyrt att köpa tjänster! Tvärt om, när fler jobbar får vi medel till välfärden. Eller tror du att med bidrag leder till bättre välfärd!? Bra sjukvård för alla är vad vi går till val på. Synd att du driver dina fördomar och inte kollar fakta.

Magnus sa...

Hej Fia.

Nej, jag upplever mig inte som speciellt fördomsfull, snarare tvärtom. Däremot kan jag uppfattas som något sarkastisk.

Jag förstår precis vad ni vill åstadkomma med dessa tjänsteavdrag. I någon mening är det gott. Däremot går det inte att betrakta dessa avdrag som ett eget fenomen i en egen ekonomi, skattemedlen hade kunnat användas på annat sätt eller i andra branscher och som hade kunnat skapa andra jobb och andra skatteintäkter. Sen kan man i en bisats nämna att hantverkare inte är dumma, priserna på deras tjänster har stigit i takt med fördelarna med avdraget uppmärksammats. I ett sånt läge kan man ifrågasätta nyttan med avdraget om tjänsterna ändå efterfrågas.

Missförstå mig nu rätt. Jag är novis på att kommentera blogginlägg även om jag har åsikter. Det som lät sarkastiskt i mitt förra inlägg bottnar i detta: Jag som hårt arbetande småbarnsfarsa med villalån och amorteringar undrar såklart vilka väljare ni vill åt när de branscher som får tillgång till dessa avdrag är: äta ute, få städat hemma, få renoverat hemma. Inte är det jag som vrider på slanten varje månad och som inte hade haft råd med dessa tjänster vare sig före eller efter avdragen.

Jag har visserligen fått mer kvar på sista raden i lönebeskedet varje månad men har samtidigt fått en höjd akassa med ett par hundringar i månaden plus att bilförsäkringen blivit en hel del dyrare - i min familj är det i stort sett likadant med er eller med sossarna. Jag hade två bilar och villa även för fyra år sedan - jag är väl vad man skulle kunna kalla för en förmögen arbetare i den mening.

Men jag tycker mig tillhöra verklighetens folk som så ofta refereras till och jag känner verkligen inte igen det folkliga i era förslag. Mig veterligen finns det ingen i min stora bekantskapskrets som ens funderat på att använda rut t ex. Det upplevs som ett storstadsfenomen. För oss folk här ute i obygden är det barnen som ligger närmast hjärtat. Om ni nu skulle vilja locka min röst så satsa på förskolan, som förälder har man tillräckligt dåligt samvete över att behöva vara borta hela dagen ändå - under pendlingstiden till jobbet ligger det dåliga samvetet som en blöt filt över personligheten. Men så här fungerar ekonomin, vi måste lämna hemmet för att överleva.

Så för att komma till min poäng, jag ser hellre ett "avdrag" som ger barnen god mat, lagomt små grupper som inte gör miljön så skrikig och bra utbildade och ostressade förskolelärare.

Tack för mig. /Magnus

Fia sa...

Hej Magnus. Tack för klargörande! Sarkasm är svårt på nätet. Poängen med reformerna är att fler kommer i jobb, och intäkterna för staten ökar. Det kostar inget, fler jobbar och staten får mer skattepengar att lägga på det som är viktigt. Plus att svarta jobb blir vita. Bra utbildade och ostressade lärare blir det genom reformerna i lärarutbildningen plus att de får mer pengar och faktiskt också kan ta hjälp hemma - RUT sänker stressfaktorn. :)